Vymysleli snídani, kterou chtějí změnit svět

Před nedávnem dostudovali a už tvrdě pracují. Začali totiž vyrábět zdravé svačinky Fit-day s vysokým obsahem proteinů a ovoce a to jim zabírá většinu času. Jejich produkty se nyní prodávají i v Austrálii.
 
foto na konec článku

                     Jakub a Jitka Molnárovi. | foto: archiv Jakuba Molnára

 

Kdy jste se vlastně potkali a jak se stalo, že jste začali vyrábět zdravé svačinky?
S Jitkou jsme se potkali před osmi lety. Já tehdy pracoval v privátní bance, po čase jsem ale dospěl k názoru, že úředníka v bance dělat nechci. A protože Jitka byla od dětství vysazená na jídlo a nechtěla přibrat ani gram, snažili jsme se najít cestu k lepšímu stravování. Bohužel měla v sobě vybudovanou myšlenku, že cokoliv sní ji udělá tlustou a ze začátku bylo hodně těžké ji pomoct. Snažil jsem se to ze začátku přehlížet, ale byl to důvod proč se u nás vše změnilo. Chtěl jsem ji pomoct, aby byla v životě šťastná a tak jsem ji začal pomáhat psychycky, motivovat, ale moc to nezabíralo. Něco snědla a pak měla hned výčitky. Proto jsem začal hledat alternativy a vše se změnilo.

Jak to vypadalo v praxi?
Postupně jsme začali vynechávat z jídelníčku věci, o nichž jsme si mysleli, že nejsou pro tělo až tak přínosné. Přestali jsme jíst bílé cukry, oleje a pšenici, a protože mám alergii na laktózu a nemohu jíst žádné mléčné výrobky, vyhodili jsme i je. Čím víc potravin jsme z jídelníčku ubírali, tím více jsme zjišťovali, jak malý výběr nám zůstává. Když jsme pak ještě vynechali maso, zůstala nám jen zelenina, ovoce, rýže a jiné druhy sacharidů. 

Co jste tedy vlastně jedli?
Během druhého roku vztahu, v roce 2012, jsme společně hledali různé druhy náhrad - přeci jen zelenina se špatně jí k snídani. Vyráběli jsme si různé crackery, tyčinky, kaše, ale stále to nebylo ono. Nad přípravou jídel jsme strávili několik hodin, jejich trvanlivost ale vydržela jen pár hodin maximálně dní. Tehdy jsme pochopili, že nejdéle vydrží sušené ovoce a sušená zelenina, která se bez obsahu vody nekazí a dokáže vydržet v sušeném stavu i několik let.

K čemu jste nakonec došli?
Hledali jsme něco rychlého, co by nám ušetřilo čas a přitom obsahovalo vše potřebné pro tělo. Chtěli jsme svačinky s vysokým obsahem bílkovin, aby zbylé sacharidy hravě spálily a my šli s váhou dolů, ale měli dostatek svalů a dostali se na normální váhu. V té době jsem měl 96 kilogramů, pracoval jsem v bance, jedl fastfoody a díky tomu jsem měl velkou nadváhu. Naše volba nakonec padla na rostlinné proteiny, sója to ale nebyla, protože je jedním z vážných alergenů. Používáme proto jen hrachový a rýžový protein, a to v dokonalém vyvážení aminokyselin, aby daly tělu maximum. Svačinky, které je obsahovaly, jsme si dělali tehdy jen pro sebe. Náš cíl nebyl vymyslet něco pro lidi. Chtěl jsem jen pomoct své manželce a právě proto jsou naše výrobky tak čisté a bez přidané chemie, protože to bychom nikdy sami nejedli.


Kdy vás napadlo vyrábět i pro ostatní?
Jednou při běžném nákupu zeleniny jsem se zastavil u jednoho prázdného regálu a tehdy přišel konečně nápad. Abych to upřesnil, oba dva jsme chtěli být v životě samostatní, prostě nebýt nikde zaměstnaní, ale nedokázali jsme najít tu správnou cestu. A když jsem tak koukal na ten prázdný regál, došlo mi, že tam chybí naše výrobky. Neměl jsem v té době uplně nejlepší vztah se svým tátou a má myšlenka taky byla jaké by to bylo, kdyby táta přišel do obchodu třeba s kamarádem a řekl toto vyrábí můj syn. Do měsíce jsem dal výpověď, Jitka ještě studovala a společně jsme začali pracovat na vzniku naší společnosti.

 

aa-fit-day                    Jakub, Jitka a táta začátky Fit-day. | foto: archiv Jakuba Molnára

Jak taková firma vzniká?
Začali jsme ve velkém testovat. Hlavně doma v kuchyni. Protože jsme bydleli u rodičů byla to celkem výzva. Vše bylo pořád od nějakého prášku. Všude byli vytahané vzorky. V potravinářském byznysu jsme byli batolata, a tak jsme začali oslovovat stovky firem napříč celou Evropou. Poptávali jsme různé ingredience, které jsme hledali. Bylo opravdu těžké najít firmy, které by splňovaly naše požadavky, tedy aby měly ingredience bez přidaných látek, nosičů, konzervantů, prostě bez chemie.

Jak se takové ingredience testují?
Jezdili jsme po celém světě do různých farem, pěstíren ovoce, sušáren, kde jsme si vybírali potřebné suroviny. Z nich jsme poskládali základ našich výrobků. Jak už jsem říkal, byl to hrachový protein, rýžový protein a sušené ovoce, a to od českých jablek až po thajské mango.

Během testování a finalizace výrobků jsme se dostali do okruhu vědců a profesorů jak z Žilinské univerzity, tak z univerzity v americkém Bostonu, kde vědci studují rozpad aminokyselin (aminokyseliny jsou součástky, ze kterých se skládá bílkovina - protein) a jejich přínos pro lidské tělo. Poskytli jsme jim naše vzorky na testování a po dvou měsících zjistili, že jsme vyvinuli dokonalý poměr aminokyselin, které tělo perfektně vstřebává a využívá. Hráchový protein totiž je totiž slabý na některé aminokyseliny, ale naopak rýžový je silný na ty chybějící a nevědomky se nám povedlo udělat dokonalý poměr. Někdy si říkám jestli to byla náhoda nebo naše snaha udělat to co nejlepší.

 

V čem je vaše smoothie tak výjimečné?
Většina lidí ráno nic nestíhá, spěchá, maminky chystají dětem svačinu, snídani, manažeři běží do banky, sportovci na ranní trénink. Koktejl Fit-day se smíchá s vodou a je připravený do minuty. Žádné nádobí, špinavý mixér, ani nic podobného. Shaker si vezmete do práce, metra, tramvaje, vlaku nebo auta, prostě kamkoliv, a když smoothie vypijete, máte na tři hodiny dostatek energie a zároveň dodržujete pitný režim.

Co bylo na začátku nejtěžší?
Zprvu jsme nedokázali zatlačit u dodavatelů na nižší cenu, přeci jen jsme byli malá firma, která od nich odebírala suroviny v malém objemu. Těžké bylo najít vhodné suroviny a nejtěžší je bojovat se světem plným chemie. V každém výrobku totiž najdete minimálně aroma nebo přidaný levný cukr. Výrobci si tím produkt zlevňují a zákazníkům pak produkty více chutnají. Je to taková win-win práce, ale na nikdo nehledí na zdraví zákazníka.My jdeme naprosto opačnou cestou a do produktů dáváme jen ty nejkvalitnější suroviny. Supermarkety na nás neuvěřitelně tlačily, abychom produkt zlevnili a přidali například nějaký cukr, škrob nebo aromata, ale to by už nebyl produkt za kterým si stojíme a tak do supermarketů prostě nedodáváme. Výjimkou je společnost Terno, která má obchod v Olomouci a Českých Budějovicích a také Makro v pražských Stodůlkách.

 

a+++fit-day                        Nová výrobní linka. | foto: archiv Jakuba Molnára

 

Jaké byly vstupní investice? Do čeho jste museli investovat?
Největší investice byla na začátku do fabriky. Koupili jsme obrovskou starou teplárnu v Hlubočkách u Olomouce z roku 1920. Tím ,že to bylo opravdu v katastrofálním stavu tak jsme ji koupili výhodně no každopádně jsme se ze začátku neuvěřitelně zadlužili. Vzali jsme si hypotéku, úvěr, dali jsme do toho všechny své peníze a ještě nám musel pujčit peníze můj táta. Patří mu za to velké dík, protože v nás jako jediný věřil a věřil naší myšlence, že to zvládneme. Rok nám trvala rekonstrukce, což byla největší investice. Pak jsme začali kupovat technologii do výroby, kde každá část linky stála jako nový mercedes. Je to někdy až šílené co vše se v potravinářském provozu musí udělat před spuštěním výroby, papírování, testy, inspekce atd.

Kdo byli vaši první odběratelé a v jakém množství jste své svačinky v prvních měsících produkovali?
Na začátku jsme měli obrovské plány a hned chtěli dodávat do celého světa. Samozřejmě čas nás naučil pokoře. Během prvních měsíců jsme museli přesvědčit obchodníky, aby odebírali naše výrobky. Seděli jsme s manželkou osmnáct dní každý měsíc v autě a jezdili jako podomní prodejci do obchůdků se zdravou výživou po celé republice. Každý den jsme oslovili desítky prodejen, náš produkt se jim líbil, ale z obavy o nedostatečný odbyt je nikdo nevzal. Pochopili jsme, že na českém trhu se nám moc dařit nebude, a tak jsme oslovili zahraniční trhy, kde byla větší pravděpodobnost, že tam lidé znají rostlinné proteiny.

 

A našli jste někoho?
Získali jsme jednoho z největších distributorů zdravých potravin ve Velké Británii a Španělsku a výroba se rozjela. Z auta jsme se s manželkou postavili za pás a vyráběli. Spoustu lidí vlastně neví, že první dva roky podnikání jsme dělali vše sami. Neměli jsme žádné zaměstnance, protože jsme si je nemohli dovolit. Vstávali jsme brzy ráno, nejdřív proběhla výroba a pak jsme sedli do kanceláře a dělali obchod, marketing, učetnictví a večer se přišli jen vyspat domů a zase znovu. Poté se začaly přidávat další země a skoro po roce jsme uzavřeli partnerství i s českým distributorem. Tehdy se k nám přidal Jitčin děda s babičkou, kteří se s námi postavili za pás do výroby. Patří jim taky velké dík, protože bez nich by jsme to nezvádli. Můj brácha, s mámou a tátou pak začali taky pomáhat a díky tomu jsme měli víc času právě na obchod a marketing, který byl důležitý.

Odkud berete suroviny pro své svačinky?
Suroviny dovážíme z celého světa. Mango z Thajska nebo Španělska, banány z Brazílie, kakao z Ekvádoru. Z českých surovin jsou to hlavně jablka, hrušky a červená řepa, které jsou ale paradoxně nedostatkovým zbožím. Proto je dodavatelé pěstují a suší pouze pro nás. Je na světě málo výrobců, kteří nechtějí přidávat do produktů aditiva a přidanou chemii. V tom jsme takovým unikátem v rámci Evropy.

Můžete popsat váš běžný den?
První dva roky jsme s manželkou vstávali v pět hodin ráno a začínáli tak jako do dnes vlastním koktejlem čokoládového proteinu. Pak jsme jeli z Olomouce do Hluboček, kde máme práci. V šest začínala první výroba. Protože jsem hlavním technologem, první tři hodiny denně jsem měl rozcvičku s 20 kilogramovými pytli ve výrobě. Manželka dohlížela na výrobu, lepila etikety, štítky, šarže. Potom k nám přišli děda s babičkou a po roce přišli první zaměstnanci.

Dneska to probíhá vše stejně až na to, že ve výrobě máme zaměstnance, Jitka vše kontroluje ve výrobě a já sedím s našim týmem v kanceláři a věnujeme se spoluprácím s instagramery, youtubery, děláme marketing a obchod. V práci končíme každý den kolem 17-18 hodiny, ale řeknu Vám, že si jako v práci nepřipadám. Děláme v životě to co nás baví a máme kolem sebe celou rodinu. Jsme sice malá rodinná firma, ale děláme vše s opravdovým nadšením.

 

V jakých prostorách jste začínali a v jakých fungujete dnes?
Začínali jsme doma v kuchyni, kde jsme si vyráběli testovací vzorky, dneska děláme v naši zrekonstruované továřně v Hlubočkách u Olomouce.

 

a+                                    Před a po rekunstrukci Fit-day. | foto: archiv Jakuba Molnára

 

Co když si chce objednat vaši svačinku někdo z druhého konce republiky? Co pro to musí udělat?
Dnes dodáváme do téměř všech zdravých výživ, lékáren Dr.Maxe, na Alzu.cz nebo MALL. Pokud by je člověk nenašel v nejbližším okolí, může objednat na našem e-shopu www.fit-day.cz.

Vyvážíte do mnoha zemí světa. Můžete prozradit, jak jste se na zahraniční trhy dostali a jaké množství vyvážíte?
Na zahraniční trhy je těžké se dostat. Většina firem nás po mailu a telefonu odmítla, takže jsme zvolili taktiku osobní prezentace a ke každému distributorovi jezdíme, nebo letíme odprezentovat naši vizi. Tam máme téměř stoprocentní úspěšnost. Dnes dodáváme například i do Austrálie, e-shopem jsme schopni dovézt naše zboží do 30 krajin světa.

Můžete prozradit váš obrat a zisk?
V prvních měsících podnikání to byly tisícovky. Tento rok bychom měli podle předpokladů dosáhnout čtyřiceti milionů korun obratu.

 

a++++fit-day                     Děda, Jitka a Janka ze zákaznické podpory. | foto: archiv Jakuba Molnára

 

Jak hodnotíte podnikatelské prostředí v Česku?
Podnikání nás extrémně baví. Našli jsme v životě přesně místo, kterému se chceme věnovat. Dáváme lidem přidanou hodnotu a chceme dojít do momentu, kdy se po třiceti letech podíváme na svět a uvidíme stovky tisíc, možná miliony lidí, kterým jsme pomohli nastartovat zdravý životní styl. Podnikatelské prostředí v Česku je v oblasti zdravé výživy dobré. Poslední měsíce vnímáme silný růst poptávky ze strany zákazníků na změnu složení spousty druhů potravin. Čím dál více lidí chce jíst kvalitní a jednoduché potraviny a to je dobrá zpráva.

 

Náš příběh můžete sledovat i ve videích:

 První část:

 
Druhá část:

 

Sleduj náš instagram: Fitday.cz